Deel dit:

Waarom een zorgstudie en -baan combineren? Ik zou niet meer anders willen. Je leest in dit blog hoe ik de combi vind.

Waarom zou je een studie met een baan combineren? Ik ben Loes Duijsens, 19 jaar en tweedejaars BBL-student Maatschappelijke Zorg, en in dit 3e blog vertel ik je dat er heus nadelen zijn aan leren en werken in de zorg, maar ik vooral voordelen ervaar. In deze blog vertel ik je er meer over. 

Voordelen werken en leren volgens zorgstudent 

Als tweedejaars BBL-zorgstudent die hiervoor een jaar BOL deed, kan ik je vanuit de praktijk vertellen over de verschillende voordelen (én nadelen) van het combineren van werken en leren in voorbereiding op een toekomstige baan in zorg en welzijn. Een tabel leest lekker, dus daarin zet ik het voor je op een rij:

Voordelen Nadelen
Je leert vaak makkelijker en sneller als je ziet hoe dingen in de praktijk gaan dan wanneer je er enkel over leest in een boek. Je hebt 1 lange, volle lesdag per week, doordat je alle theorie in kortere tijd dan voltijdleerlingen moet doornemen.
Je leert niet alleen van docenten, maar ook van collega’s. Je hebt een grote kans in de klas te komen met mensen die niet van je eigen leeftijd zijn.
Je vergroot je baankans, aangezien naast opleiding vaak ervaring wordt gevraagd. Je kunt in de praktijk situaties tegenkomen, waarover je nog niets hebt geleerd.
Je leert sneller zelfstandig te handelen, omdat je in de praktijk moet aanpakken wat er op je afkomt. Je hebt doorzettingsvermogen nodig om veel te werken en op je ‘vrije dag’ naar school te gaan en daarnaast je huiswerk te maken.
Je hebt een vast inkomen, want je krijgt een leerlingsalaris. Je hebt geen vrij in schoolvakanties en met feestdagen, maar je moet je vakantie aanvragen.

 

Waarom kiezen voor werken en leren? 

Als je me vraagt waarom jij zou moeten kiezen voor werken en leren, is mijn antwoord wel duidelijk na het lezen van al die voordelen denk ik. Voor mij persoonlijk was de allerbelangrijkste reden dat ik geen boekenwurm ben. 

Ik deed hiervoor een jaar de BOL-leerroute en merkte het toen al: tijdens theorielessen neem ik de stof lang niet zo goed op als wanneer ik in de praktijk dingen moet doen. Dat geldt natuurlijk nog steeds. 

Zeker omdat je op de BBL-opleiding veel informatie te verstouwen krijgt op die ene dag schooldag per week. We hebben dan meestal 8 lesuren; vakken die per lesperiode wisselen. Het zijn bijvoorbeeld methodisch werken, omgangskunde, doelgroepenleer, medicatie, verpleegtechnische handelingen, rekenen, talen en het mentoruur. 

Ik kan er niks aan doen, maar als ik in de klas zit, dwaal ik op een gegeven moment ongewild af. Mijn klasgenoten hebben dat ook. We kijken allemaal meer op onze laptop en kletsen meer tegen het einde van de lesdag. 

Tijdens het werken op het Activiteitencentrum heb ik dat dus totaal niet. Daar hou ik vanzelf mijn aandacht erbij. Sowieso doordat continu wel iets is dat je aandacht vraagt. Maar ook als ik iets moet doen dat ik tot nu toe alleen op school deed. Een verpleegtechnische handeling bij een cliënt uitvoeren, voelt toch echt wel anders dan die handeling oefenen op een pop. Wat ik verder heel tof vind aan de praktijk, is dat ik ‘voor het echie’ activiteiten mag organiseren. Zo mag ik nu een plan van aanpak maken voor een activiteit: een wellnessdag. Aan zo’n activiteit doen veel cliënten mee, het is vaak extern en het duurt langer dan de dagelijkse activiteiten. Ik leer van mijn collega’s waar ik aan moet denken bij de organisatie, maar ook door zelf te onderzoeken waaraan ik moet denken. Ik merk dat de kennis die ik tijdens een praktijkopdracht opdoe, beter blijft hangen dan stof die we bespreken tijdens een theorieles. 

Als jij jezelf herkent in de dingen die ik vertel, kan ik je werken én leren echt aanraden. 

Zorgstudent Loes verricht medische handeling bij cliënt op dagactiviteitencentrum

Zorgstudent Loes verricht medische handeling bij cliënt op dagactiviteitencentrum

Werken en leren in de zorg kan je leven lang 

Wat ik tof vind: de zorg is zo veelzijdig dat je altijd een baan vindt die je past. Voltijd leren voor een (andere) functie kan, maar als je inkomen wilt of gewend bent, is werken en leren een ideale combi. Je kunt dan op mbo-niveau een BBL-opleiding doen of, als je een (vervolg)opleiding wilt op hbo-niveau, een duale opleiding volgen.

Mijn klas is het levende bewijs dat je in de zorg altijd alle kanten op kunt. Ik heb een paar leeftijdsgenoten; zij stapten net als ik over van BOL naar BBL. Maar het gros van mijn klasgenoten is tussen de 30 en 55 jaar. Zij hebben na een aantal jaren behoefte aan bijscholing om hun functie goed te kunnen blijven uitoefenen of willen doorleren, zodat zij kunnen doorgroeien. Ook heb ik klasgenoten vanuit andere sectoren. Zij willen omscholen, zodat ze in zorg en welzijn aan de slag kunnen. 

Iedereen heeft dus zo zijn reden om te gaan werken en leren. En net als voor hen is voor mij die ene dag per week naar school en de andere dagen aan de slag zijn als leerling echt perfect. 

Lees ook eerdere blogs: